Ondanks de nieuwe, verstrengde COVID-maatregelen dragen graag ons steentje bij om zoveel mogelijk reguliere zorg doorgang te laten vinden.
Heeft u klachten van schouder, elleboog, heup, knie of voet en enkel, dan kunnen wij u extra snel van zorg voorzien. wij garanderen een afspraak binnen één week.

Frozen schoulder

Een frozen shoulder duurt vaak 1 tot 2,5 jaar en kan erg pijnlijk zijn.

De schouder wordt steeds pijnlijker en langzaam stijf. Daar komt de naam ook vandaan: stijve schouder (Frozen shoulder in het Engels).

De eerste maanden is de diagnose lastig te stellen.

Wilt u weten of u een frozen shoulder heeft of bent u op zoek naar een goede behandeling? Dan is het tijd om een afspraak bij Optimus Orthopedie te maken.

Een cortisone injectie geeft meestal snel minder pijn.

Wat is een frozen shoulder?

Een frozen shoulder is een ontsteking van het gewrichtskapsel van de schouder. Het gewrichtskapsel verbindt de bovenarm met het schouderblad. Door de ontsteking verdikt het kapsel en trekt samen. Dit is erg pijnlijk en zorgt tevens voor een beperkte beweeglijkheid van de schouder. Een andere naam hiervoor is capsulitis adhesiva.

Oorzaak

Vaak is de oorzaak niet bekend en begint het zonder duidelijke reden. Bekende oorzaken zijn een blessure aan de schouder, een schouderoperatie of botbreuk.

Een frozen shoulder komt vaker voor bij mensen die suikerziekte, een schilklieraandoening of de ziekte van Dupuytren hebben.

Klachten en symptomen

Een frozen shoulder duurt gemiddeld 2,5 jaar en kan opgedeeld worden in 3 fasen.

Fase 1 – bevriezende fase

Deze fase duurt meestal 2 tot 9 maanden. De pijn wordt steeds erger en voelt u tijdens bewegen. Ook kan er in de nacht pijn aanwezig zijn. De schouder wordt langzaam stijver.

Fase 2 – bevroren fase

Deze fase duur meestal 4 tot 12 maanden. In deze fase neemt de pijn meestal weer af, maar de stijfheid neemt toe. Dit zorgt vaak voor problemen met het aankleden of het naar boven reiken.

Fase 3 – ontdooiende fase

Deze fase duurt meestal 6 maanden tot 2 jaar. De pijn en stijfheid nemen geleidelijk af. Soms hersteld de stijfheid niet helemaal.

Diagnose

De diagnose frozen shoulder is meestal eenvoudig te stellen als de schouder stijf wordt. We vinden dan bij het lichamelijk onderzoek een kenmerkende beperking van de draaibewegingen.

Maar het is lastiger als de schouder nog niet echt stijf is. Dan wordt de diagnose vaak gemist. Meestal wordt dan gedacht aan een slijmbeurs of peesontsteking.

Wij gebruiken echografie om dat onderscheid te maken. Een frozen shoulder is vaak ook op de echo te zien.

Behandeling

Een frozen shoulder herstelt meestal vanzelf. Belangrijk is om proberen de pijn te vermijden. Ons behandeladvies is afhankelijk van de fase van de frozen shoulder.

Cortisone injectie

De pijn in de eerste en tweede fase is vaak goed te behandelen met een cortisone injectie in het schoudergewricht.

Een cortisone injectie bevat een ontstekingsremmer (een corticosteroïd) en een snelwerkend verdovingsmiddel.

De pijn kan hiermee snel afnemen. Als de pijn weer terugkomt kan de injectie herhaald worden.

Lees alles over de bijwerkingen en de voor- en nadelen op de pagina Cortisone injectie.

Oefentherapie

Een fysio- of oefentherapeut kan u in de tweede fase begeleiden, maar de behandeling mag geen pijnklachten geven.

In de derde fase adviseren wij oefentherapie in de vorm van mobiliserende technieken en rekken van het gewrichtskapsel.

Andere behandelingen

Andere behandelingen zijn zelden nodig.

Hydrodilatatie is een behandeling met een cortisone injectie met veel meer vloeistof in de spuit. Daarmee rekken we het schouderkapsel op.

Een operatie of doorbewegen onder narcose worden alleen uitgevoerd als de stijfheid niet verbetert na anderhalf tot twee jaar. Bij een operatie wordt het schouderkapsel losgemaakt.

Bij doorbewegen onder narcose wordt het schouderkapsel opgerekt.

Bedrijfsarts

Heeft u betaald werk? Dan adviseren wij altijd een afspraak met uw bedrijfsarts. Deze kan helpen bij het maken van afspraken met uw werkgever en advies geven over aangepast werk.